Tuesday, November 16, 2010

Reflection, Absorbtion and Transmission-Mengapa penting difahami.

Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua, selamat menyempurnakan ibadah qurban.
Hari ini saya masih ingin perkara asas iaitu  cahaya. Diharap anda semua masih menjadi pengikut yang setia, walaupun setakat ini saya belum lagi memaparkan gambar yangg glaomour ataupun peralatan kamera yang mahal-mahal!
Apabila cahaya bertemu suatu permukaan mungkin akan berlaku tiga perkara iaitu refleksi, transmisi dan penyerapan (reflection, absorbtion and transmission).Corak ketiga-tiga perkara ini berlaku, bergantung kepada jenis permukaan ataupun material permukaan yang dihadapinya. Ini bermakna keadaan subject matter akan memberi kesan kepada pencahayaan. Contohnya ketika merakam gambar barangan berkaca, berkilat dan bertekstur, sudah tentu menimbulkan kesan dan permasalahan pencahayaan yang berlainan. Dan untuk tanganinya, sudah tentu memerlukan cara yang berlainan.
Oleh itu bagi penulis, memahami tingkah-laku cahaya dan kesan objek / subjek terhadap pencahayaan adalah aspek yang penting sebelum seseorang itu mahir di dalam bidang pencahayaan. Kita mungkin perlukan cahaya yang lembut ataupun keras bergantung kepada subject matter - oleh itu pengentahuan tentang reflection, absorbtion and transmission sangat membantu kita untuk merancang dan tangani masalah pencahayaan. Penggunaan reflector, diffuser, umbrellas  blocker, light tent, gobos…merupakan aplikasi pengentahuan yang berkaitan tingkah laku cahaya yang disebutkan tadi.
Fakta lain yg penting diketahui :
ü  Tiga jenis reflection (direct, refraction, specular)
ü  2 jenis transmission (direct and diffuse transmission)
ü  Perbezaan diantara transparent dan translucent material.
Sekian untuk kali ini, diharap sedikit maklumat yg diberi whole view yang cukup jelas tentang pencahayaan!
Selamat menyambut Adil Adha.

1 comment: